De zoete aardappel ofwel zoete bataat is een zetmeelhoudende knol, die veel vitaminen en mineralen bevat. In verhouding met een normale aardappel bevat een oranje gekleurde zoete aardappel veel meer bètacaroteen ofwel provitamine A. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het draagt bij aan een goede weerstand en het is belangrijk voor de groei en het gezichtsvermogen. Daarnaast is bètacaroteen belangrijk voor gezonde botten en tanden en voor de huid. Ook zou bètacaroteen de lichaamscellen kunnen beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die de cellen kunnen beschadigen.

Zoete aardappel bevat naast betacaroteen een aantal B-vitaminen, vitamine C en de volgende mineralen; koper, calcium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor. Tenslotte bevat 100 gram zoete aardappelen 2,5 gram vezels. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde darmwerking en ze zorgen voor een verzadigd gevoel.

Probeer onderstaande zoete aardappel stamppot met spinazie eens!

Ingrediënten voor ongeveer 4 personen:
– 850-1000 gram zoete aardappel (ongekookt gewicht)
– 400 gram verse spinazie
– 250 gram kastanjechampignons
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– olijfolie, kokosolie of roomboter
– naar eigen smaak peper en eventueel bijvoorbeeld paprikapoeder

Hoe maak je het?
– Schil de zoete aardappel, snijd ze in stukken en breng ze aan de kook in water. Kook de zoete aardappel ongeveer 15 minuten totdat ze zacht zijn.
– Snijdt ondertussen de kastanjechampignons en pel en snipper de ui en knoflook.
– Verhit een scheutje olijfolie (of gebruik kokosolie of roomboter) in een wok- of koekenpan en fruit hierin de ui en knoflook.
– Voeg de kastanjechampignons toe en breng eventueel op smaak met peper.
– Voeg indien de kastanjechampignons goudbruin zijn, de spinazie toe en wok dit kort mee. De spinazie zal slinken.
– Giet de gekookte zoete aardappelen af en bewaar een beetje kookvocht.
– Stamp de aardappelen fijn, voeg eventueel het beetje kookvocht toe voor een smeuïg geheel.
– Roer het mengsel van ui, knoflook, kastanjechampignons en spinazie door de gestampte zoete aardappelen heen.
– Breng het geheel eventueel op smaak met peper en paprikapoeder. Eventueel kunt u wat zout toevoegen maar dit heeft niet de voorkeur.

Eet smakelijk!

Bronnen:
1. I am a foodie. Zoete aardappel. 
2. Mens en gezondheid. Is de zoete aardappel gezond.
3. Monique van der Vloed. Waarom zoete aardappel meer dan gezond is.
4. Vitamine informatie bureau. Beta-caroteen.