De zoete aardappel ofwel zoete bataat is een zetmeelhoudende knol, die veel vitaminen en mineralen bevat. In verhouding met een normale aardappel bevat een oranje gekleurde zoete aardappel veel meer bètacaroteen ofwel provitamine A. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het draagt bij aan een goede weerstand en het is belangrijk voor de groei en het gezichtsvermogen. Daarnaast is bètacaroteen belangrijk voor gezonde botten en tanden en voor de huid. Ook zou bètacaroteen de lichaamscellen kunnen beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die de cellen kunnen beschadigen.

Zoete aardappel bevat naarst bètacaroteen een aantal B-vitaminen, vitamine C en de volgende mineralen; koper, calcium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor. Tenslotte bevat 100 gram zoete aardappelen 2,5 gram vezels. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde darmwerking en ze zorgen voor een verzadigd gevoel.

Ingrediënten voor 4 personen:
– 400 gram zoete aardappel
– 2 grote rode puntpaprika’s
– 1 teen knoflook
– 1 ui
– 1 tomaat
– 1 liter groentebouillon
– 1 theelepel paprikapoeder
– Eventueel peper, naar eigen smaak

Hoe maak je het?
– Snijdt de zoete aardappel, de puntpaprika’s en de tomaat in stukken.
– Pel en snipper de ui en hak de knoflook fijn.
– Fruit de ui en knoflook in een grote soeppan, in wat olijfolie.
– Voeg vervolgens de stukken zoete aardappel, puntpaprika en tomaat toe.
– Voeg de parprikapoeder toe en bak het geheel ongeveer 2 minuten.
– Voeg 1 liter bouillon toe en laat het geheel 15 minuten zachtjes koken.
– Pureer de soep met een staafmixer.
– Voeg eventueel naar eigen smaak peper toe.

Eet smakelijk!

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen:

  1. I am a foodie. Zoete aardappel.
  2. Mens en gezondheid. Is de zoete aardappel gezond.
  3. Monique van der Vloed. Waarom zoete aardappel meer dan gezond.
  4. Vitamine informatie bureau. Beta-caroteen.