De courgette is een lekkere en zachte groente, waar je veel mee kan doen in de keuken. Courgettes bevatten vezels en diverse vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, vitamine A, vitamine K en een aantal B-vitaminen. Daarnaast bevatten courgettes o.a. mangaan, kalium, magnesium, fosfor en kopen.

Onderstaand recept is koolhydraatarm. Dit maakt het recept ook zeer geschikt voor mensen met Diabetes Mellitus.

Ingrediënten voor 4 personen:
– 4 courgettes
– 1 rode paprika
– 1 gele paprika
– 125 gram (kastanje)champignons
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 1 blikje tonijn in water
– Boter of olie om in te bakken
– Kruiden naar eigen smaak, ik gebruikte een pikante kruidenmix

Hoe maak je het?
– Verwarm de oven voor op 180 graden.
– Was de courgettes en snijdt ze in de lengte door midden.
– Hol de courgette met een mesje of lepeltje uit en snijdt het vruchtvlees in stukjes.
– Was en snijdt de (kastanje)champignons en de paprika’s.
– Pel en snipper de ui en hak de knoflook fijn.
– Fruit de ui en knoflook in een grote soeppan, in wat olie of boter.
– Voeg de (kastanje)champignons, de paprika en het vruchtvlees van de courgettes toe.
– Bak het geheel ongeveer  5 minuten en voeg de uitgelekte tonijn toe.
– Voeg naar eigen smaak kruiden toe, ik gebruikte een pikante kruidenmix met peterselie, knoflook, ui, peper, kerrie, mosterd en koriander (gekocht bij FarmISee in Schipluiden).
– Leg de courgettes in een ovenschaal en vul ze met het mengsel.
– Zet de ovenschaal 20-25 minuten in de oven.

Eet smakelijk!

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron:
1. De Geneeskracht van de Courgettes.