Bloemkool is een koolsoort, die veel voedingsstoffen en weinig calorieën bevat. Bloemkool bevat o.a. de volgende vitaminen; vitamine C, K, B6 en B11. Daarnaast bevat bloemkool o.a. calcium, kalium, mangaan, fosfor en magnesium. Ook bevat deze groente relatief veel vezels, wat bij kan dragen aan een gezonde spijsvertering. Echter, mensen met PDS kunnen reageren op bloemkool. Vandaar dat deze groente  tijdens de eliminatiefase van het FODMAP dieet wordt vermeden. Voor meer informatie over het FODMAP dieet, klik hier.

Het advies is om dagelijks minimaal 250 gram groente binnen te krijgen. Verdeel deze hoeveelheid groente over de dag. Deze bloemkool soep zou je bijvoorbeeld toe kunnen voegen aan de lunch of kunnen eten als tussendoor. Op deze manier heb je alvast een deel van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente binnen.

Ingrediënten voor 4-6 personen:
– 500 gram bloemkool
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 1 liter bouillon (bijvoorbeeld groentebouillon)
– Scheutje olijfolie
– 0,5 theelepel nootmuskaat
– Peper naar eigen smaak

Hoe maak je het?
– Snijdt de bloemkool in roosjes en was deze roosjes.
– Pel en snipper de ui en hak de knoflook fijn.
– Fruit in een grote soeppan de ui en knoflook  in wat olijfolie.
– Voeg vervolgens de bloemkool toe.
– Voeg 1 liter bouillon toe en laat het geheel 10-15 minuten zachtjes koken.
– Pureer de soep met een staafmixer.
– Voeg naar eigen smaak peper en nootmuskaat toe.

Eet smakelijk!

 

 

 

 

 

Bronnen:
1. De Geneeskracht van Bloemkool. Mens en gezondheid.
2. Bloemkool. Voedingscentrum.