FODMAP

Heb je het Prikkelbare Darm Syndroom? Heb je klachten zoals buikpijn, buikkrampen, een wisselend ontlastingspatroon, winderigheid en/of een opgeblazen gevoel? Wellicht is het FODMAP dieet dan iets voor jou. Graag ga ik samen met je op zoek naar de oorzaak van je klachten. Voeding kan namelijk van invloed zijn op je klachten.

FODMAPs (bepaalde koolhydraatsoorten) zitten in voedingsmiddelen die we dagelijks binnen krijgen. Bijvoorbeeld in een aantal groentesoorten, sommige fruitsoorten en in een aantal graansoorten. Deze FODMAPs kunnen klachten veroorzaken. Het doel van dit dieet is om te onderzoeken welke FODMAPs door uw lichaam goed opgenomen worden en welke FODMAPs het lichaam niet of niet goed opneemt. De niet of niet goed opgenomen FODMAPs kunnen darmklachten veroorzaken.

Het FODMAP dieet bestaat uit verschillende fasen.

  • Fase 1: de eliminatiefase
    In de eerste fase van het dieet worden FODMAP-rijke voedingsmiddelen vervangen voor vergelijkbare FODMAP-arme voedingsmiddelen. Door de FODMAP rijke voedingsmiddelen tijdelijk te vermijden, geef je je darmen rust. Je klachten kunnen hierdoor duidelijk verminderen.
  • Fase 2: de herintroductiefase
    Wanneer je klachten duidelijk verminderd zijn in de eerste fase, worden FODMAP-rijke voedingsmiddelen in stappen toegevoegd aan het voedingspatroon. In deze fase wordt uitgezocht hoe gevoelig je voor verschillende FODMAPs bent.
  • Fase 3: Way of life fase
    Wanneer je weet voor welke FODMAPs je gevoelig bent, kun je in het vervolg je voedingskeuze hierop aanpassen. Darmklachten kunnen dan voorkomen worden.
    Wil je meer informatie over dit dieet, neem dan gerust contact met mij op via 06-57591140 of via info@siusmile.nl.