Vocht is onmisbaar voor het lichaam, het is o.a. belangrijk voor de stofwisseling en spijsvertering. Vocht is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen en het regelen van de lichaamstemperatuur. Daarnaast zorgt vocht in de cellen voor stevigheid en volume en zorgt het ervoor dat het bloed vloeibaar blijft.

Een volwassene heeft gemiddeld 1,5-2 liter vocht per dag nodig, in de vorm van dranken zoals water en thee. Afhankelijk van de leeftijd, de temperatuur, de inspanning en de gezondheidstoestand kan deze aanbevolen hoeveelheid afwijken.

Door voldoende te drinken houdt je de vochtbalans op peil. Vocht wat verloren wordt, bijvoorbeeld door de ademhaling, door te plassen, via zweet en via ontlasting, dient weer aangevuld te worden. Het lichaam is zelf ook in staat om de vochtbalans te herstellen. Wanneer je bijvoorbeeld te veel vocht verliest of wanneer je te weinig drinkt, scheidt het lichaam minder urine uit of krijg je een dorstgevoel. Het dorstgevoel kan je echter beter voorkomen. Drink op tijd, zodat je het dorstgevoel voor bent.

Water, ongezoete kruiden- of vruchtenthee en (verdund) groentesap zijn gezonde dranken om dagelijks aan de vochtbehoefte van 1,5-2 liter te voldoen. Suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen zijn vanwege het hoge suikergehalte niet geschikt. Naast de vochtinname via dranken, krijgen we middels vast voedsel ook vocht binnen. Denk aan fruit, groenten, aardappel, vis, gevogelte, vlees(waren), kaas en brood.

Wordt water wat saai, denk dan aan zelfgemaakt fruitwater! Een gezond en fris alternatief!
Wat heb je nodig? Een flesje of glas gevuld met water en fruit naar keuze. De volgende fruitsoorten zijn een aanrader om in het water toe te voegen; aardbeien, blauwe bessen, bramen, sinaasappel en kiwi. Ook water met citroen, limoen en zelfs met komkommer is erg lekker! Wil je het water nog wat extra smaak geven, voeg dat munt of basilicum toe. Kortom, laat frisdranken en vruchtensappen staan en maak je eigen gezonde en frisse drank!

Bronnen:

1.Hoenderdos, K. Gezondheidsnet. 2015.

2.Voedingscentrum. Vocht en drinken.