Heeft u last van buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en/of problemen met de ontlasting? Wist u dat uw voeding en leefstijl invloed kunnen hebben op deze klachten? In deze blog geef ik een aantal algemene adviezen, die een rol kunnen spelen bij het verminderen van uw darmklachten.

– Vezelrijke voeding
Vezelrijke voeding is van belang voor een gezonde spijsvertering en stoelgang. De vezels houden de ontlasting soepel. Het advies is om dagelijks 30-40 gram vezels binnen te krijgen. Groente, fruit, volkoren producten (o.a. volkorenbrood, volkoren cracker, zilvervliesrijst, volkoren pasta), peulvruchten en noten bevatten veel vezels. Eet niet in één keer veel meer vezels dan dat u gewend bent, maar bouw dit op. Toename van gasvorming kan namelijk optreden wanneer u in één keer veel meer vezels binnen krijgt, dan dat u voorheen gewend was.

– Drink voldoende
Vocht is nodig om de ontlasting soepel te houden. Wanneer u onvoldoende vocht binnen krijgt, kan harde en droge ontlasting een gevolg zijn. Het advies is om dagelijks 1,5 liter vocht binnen te krijgen. Indien u vezelrijke voeding gebruikt geldt een advies van minstens 2 liter vocht per dag. Wanneer sprake is van diarree, is het verstandig om dagelijks 2-3 liter vocht binnen te krijgen om uitdroging te voorkomen.

– Beweeg dagelijks
Het advies is om dagelijks minstens 30 minuten te bewegen. Lichaamsbeweging stimuleert de beweging van de darm.

– Geef gehoor aan toiletdrang en let op uw toilethouding
Toiletaandrang is een teken dat de endeldarm vol is en dat de ontlasting het lichaam wilt verlaten. In de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt. Wanneer u niet op tijd gehoor geeft aan uw toiletaandrang, wordt de ontlasting verder ingedikt, waardoor verstopping/obstipatie kan ontstaan. De darm kan zich gemakkelijk legen als u iets voorovergebogen, met een krukje onder de voeten, op het toilet zit. Zie onderstaande afbeelding.

 

 

 

 

(bron: gezondheidsnet)

 

– Gebruik eventueel probiotica
Probiotica zijn producten met levende darmbacteriën, die bijdragen aan een gezonde darmflora.

– Eet en drink rustig en kauw goed op uw voeding.

– De volgende producten kunnen een negatieve invloed hebben op gasvorming; koolzuurhoudende frisdranken, bier, light-producten, koolsoorten, ui, prei, paprika en knoflook.
Het advies is om beperkt gebruik te maken van deze producten.

Heeft u na het lezen van bovenstaande algemene adviezen vragen of wilt u een persoonlijk advies, neem contact op via info@siusmile.nl of 06-57591140.

Bronnen:

  1. Hoogland, A. Gezondheidsnet. 2015.
  2. Maag Lever Darm Stichting. Houd uw spijsvertering gezond.
  3. Maag Lever Darm Stichting. Tips bij klachten.
  4. Maag Lever Darm Stichting. Vezelrijke voeding.
  5. Voedingscentrum. Vezels.