Bent u onlangs bij uw huisarts geweest om uw bloedwaarden te laten checken en heeft u te horen gekregen dat u een verhoogd cholesterolgehalte heeft? Grote kans dat u hier nog niets van gemerkt heeft. Toch is het verstandig om het cholesterolgehalte te verlagen, hiermee kan u namelijk het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten verlagen met 20-25%. Benieuwd hoe u met voeding uw cholesterolgehalte kunt verlagen? Lees dan onderstaande blog.

Wat is cholesterol?
Cholesterol is een vetachtige stof, welke wordt aangemaakt in de lever en in kleine hoeveelheid voorkomt in onze voeding. Het lichaam heeft cholesterol nodig als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen. Daarnaast is cholesterol nodig voor de aanmaak van gal en vitamine D en voor de opname van vet oplosbare vitaminen, namelijk vitamine A, D, E en K. De hersenen bestaan voor 40-60% uit cholesterol, cholesterol beschermt het lichaam tegen ontstekingen en het is tijdens de zwangerschap belangrijk voor een goede ontwikkeling van het embryo.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne) en LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne) cholesterol.
– HDL wordt gezien als het ‘goede’ cholesterol. HDL transporteert het overtollige cholesterol vanuit de vaatwand naar de lever, waarna de lever ervoor zorgt dat het cholesterol het lichaam verlaat via ontlasting of gal. Hoe meer HDL aanwezig is, hoe beter de afvoer van het overtollig cholesterol naar de lever.
– LDL wordt gezien als het ‘slechte’ cholesterol. LDL vervoert cholesterol, via het bloed, van de lever naar de rest van het lichaam. Gedurende dit proces kan het LDL cholesterol blijven plakken aan beschadigde vaatwanden (bijvoorbeeld door hoge bloeddruk, roken of ouderdom). Langzaam kunnen de bloedvaten dichtslibben, waardoor het bloed steeds moeilijker door de vaatwanden kan stromen. Dit wordt slagaderverkalking genoemd. Een kleine hoeveelheid LDL is daarentegen nodig om beschadigingen in weefsels te herstellen.

Te hoog cholesterolgehalte
Normaal gesproken is de aanmaak van cholesterol gelijk aan de cholesterolbehoefte van het lichaam. Wanneer er sprake is van een verhoogd cholesterolgehalte, geeft het lichaam aan dat er iets uit balans is. Meestal is er dan sprake van een (chronische) ontsteking aan de vaatwanden. Deze ontsteking kan o.a. ontstaan door te veel verzadigd (ongezond) vet in de voeding en te weinig onverzadigd (gezond) vet. Verzadigd vet verhoogd het cholesterolgehalte in het bloed.
Onverzadigd vet heeft een tegenovergestelde werking, namelijk het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet komt o.a. voor in margarine, vet vlees, vette vleeswaren, koek, gebak en snacks. Onverzadigd vet komt o.a. voor in olie (met uitzondering van palmolie en kokosolie), noten, zaden en vette vis. Daarnaast kan de ontsteking ontstaan door teveel inname van snelle koolhydraten/suikers, transvetten en bewerkt voedsel. Ook vetophoping rond de buik en roken hebben een negatieve invloed op het cholesterolgehalte.

Cholesterolgehalte verlagen
Een gezonde leefstijl is de eerste stap om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen en het HDL (goede) cholesterol te verhogen. Voeding is een belangrijk onderdeel van gezonde leefstijl.
Met gezonde voeding wordt het volgende bedoeld:
– Gevarieerde voeding, bestaande uit veel groente en fruit
– Voldoende voedingsvezels; gebruik volkoren producten zoals volkorenbrood, -pasta, zilvervliesrijst
– Gebruik weinig zout
– Verzadigde vetten vervangen door onverzadigde vetten
– Eet 1 à 2 keer per week vis, waarvan één keer vette vis, zoals zalm, haring of makreel
– Dagelijks een handje noten, met name walnoten en amandelen (let op, ongebrand en ongezout)
– Gebruik regelmatig peulvruchten, zoals bruine- en witte bonen, kapucijners, kikkererwten
– Drink water, thee (met name groene en witte thee) en filterkoffie i.p.v. suikerhoudende dranken

Daarnaast kunnen avocado, rauwe cacao of pure chocola van >70%, haver, knoflook en extra vierge olijfolie een positieve invloed hebben op het cholesterolgehalte. Ook voldoende lichaamsbeweging, minimaal een half uur per dag, kan een positieve invloed hebben op het cholesterolgehalte.

Heeft u vragen of wilt u persoonlijk voedingsadvies, neem contact op via 06-57591140 of info@siusmile.nl.

Bronnen:
1. Energieke vrouwen Academie. Cholesterol verlagen met je voeding; tien lekkere tips.
2. Hartstichting. Wat is cholesterol?
3. Rineke Dijkinga. Voedingsadvies bij te hoog cholesterol&triglyceriden.
4. Voedingscentrum. Cholesterol.